Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy Registrováno: 446 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


Haló noviny: Jde o životní prostředí,nebo o něčí zájem?

Haló noviny | 5.11.2008 | rubrika: ZRCADLO REGIONŮ | strana: 13 | autor: Zbyšek KUPSKÝ

PRAHA-Budování dvou strategických staveb na okraji hlavního města -nové ranveje v Ruzyni a severní části obchvatu -se znovu odkládá. Nejvyšší správní soud (NSS)totiž zrušil jednu ze schválených změn územního plánu Prahy (ÚP).

Podle soudu jsou v ní nedostatky,kvůli kterým nebyl posouzen vliv plánovaných staveb na životní prostředí. Zatímco odpůrci stavby slaví úspěch,starostové centrálních městských částí zuří. Ucpaných ulic se jen tak nezbaví,stavba se může pozdržet až o tři roky. Takzvaná jižní varianta okruhu na severozápadě Prahy se přitom měla začít stavět už příští rok.

Pražské zastupitelstvo schválilo 19.června zjednodušený územní plán.. Podle něj se již staví tunel pod Letnou a Stromovkou,do kterého už město investovalo 26 miliard korun,ale iřada soukromých staveb,a počítá se s novou přistávací dráhou na ruzyňském letišti. Byl změněn již před čtyřmi lety,ale nevznikla s ním potřebná vyhláška,která jej měla zavést. Územní plán určuje,jak mohou být využity jednotlivé volné i zastavěné plochy. V tom starém bylo více než 80 způsobů, červnová změna Z 1000/00 (tzv.revize ÚP) jejich počet snížila.

Soud nyní zrušil změnu územního plánu týkající se letové dráhy už podruhé,poprvé tak rozhodl v červenci 2006.»Tehdy vytýkané nedostatky nebyly ani v nové změně územního plánu odstraněny,«sdělila ČTK Daniela Zemanová,soudkyně NSS. Pražský magistrát prý změny nesprávně vymezil,, takže označení neodpovídalo skutečnému obsahu. Podle soudkyně občané,ani dotčené orgány tedy přesně nevěděli,čeho se navrhovaná změna týká.

Změna z června přitom nebyla faktickou změnou ÚP,která by jakýmkoli způsobem měnila např.funkční využití území,zanášela do plánu nové prvky apod.,ale byla změnou technickou. Šlo pouze o překódování ploch,které se např.dle legendy pro zjednodušení dokumentace sloučily apod. Změna se fakticky netýkala žádných staveb a dokonce bylo přísně vyloučeno,aby součástí změny byly jakékoli faktické změny ÚP,natož aby muselo být »provedeno posouzení vlivu koncepce (zamýšlených plánovaných staveb)na životní prostředí,«jak tvrdí soudkyně. A jelikož část Pražského okruhu Ruzyně -Březiněves přes Suchdol byla a stále je v platném územním plánu od doby jeho schválení (bez ohledu na platnost změny Z 1000/00,vydané opatřením obecné povahy),je zákonné a možné stavbu v území umístit.

Obchvat ano,ale kudy?

Severní část pražského obchvatu má usnadnit cestování řidičům,v Praze se však vedou spory o její trasu. Ve zrušené změně ÚP byla zakreslená jižní varianta,proti níž jsou radnice v Suchdole a Dolních Chabrech a některá občanská sdružení. Naopak za jedinou možnou ji považují hlavní město,ministerstvo dopravy,Praha 6,7,8 a 13,přilehlé středočeské obce a několik dalších sdružení.

Rozhodnutí podle NSS musí být bráno v úvahu i při posuzování odvolání proti územnímu rozhodnutí na dostavbu pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. Zrušení změny ÚP navrhli městská část PrahaSuchdol a tři vlastníci pozemků,kterých by se dotkla stavba silničního okruhu.

»Zatím nemám rozhodnutí k dispozici, soud na to má 30 dní. Zítra (ve čtvrtek 6.11. pozn.red.) o tom budeme jednat ve Výboru územního rozvoje. Je to ale jen procedurální zbrždění,protože bude-li o tom muset zastupitelstvo jednat znovu,nepředpokládám,že změní názor,«řekl Haló novinám Petr Zajíček,místopředseda klubu zastupitelů KSČM a dopravního výboru. Radní Martin Langmajer (ODS)na posledním zasedání zastupitelstva řekl,že město si nechá zpracovat právní expertizy,které posoudí,co bude rozhodnutí pro město znamenat. Starosta Prahy 6 TomášChalupa (ODS)považuje každé zdržení dostavby okruhu kolem města za katastrofální.»Je to obrovsky špatná zpráva pro všechny rozumně uvažující občany nejen naší Prahy 6. Jakékoliv posunutí dostavby okruhu kolem Prahy je neúnosným a nezodpovědným hazardem s kvalitou života a životního prostředí až stovek tisíc obyvatel města,«sdělil ČTK Chalupa.

Podle starosty Prahy -Suchdola Petra Hejla (Sdružení občanů Suchdola),který proti oběma stavbám dlouhodobě bojuje, rozhodnutí soudu oba plánované projekty o roky zbrzdí.»Znamená to,že jižní varianta severozápadní části obchvatu Prahy nemůže být schválena a že paralelní dráha v Ruzyni také není v územním plánu,«řekl Hejl. Tvrdí,že se kvůli nim zvýší hluk a přibudou nebezpečné škodliviny.

Bursík i Rath se shodují

Kvůli jižní variantě okruhu,vedoucí přes Suchdol a několik chráněných území, kritizovalo počátkem září pražský magist-rát také ministerstvo životního prostředí (MŽP).»Pražský magistrát při přípravě rozhodnutí nerespektoval dokumentaci a stanovisko EIA,ani to nezdůvodnil,ačkoli to platná legislativa požaduje,«upozornil ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ). Jeho ministerstvo prosazuje severní variantu obchvatu,která neprotíná Suchdol,ale vede kolem Ústavu jaderného výzkumu vŘeži. Je prý šetrnější k životnímu prostředí a podle stanoviska renomované poradenské společnosti Mott McDonald dokonce i o několik miliard levnější.

Severní variantu hodlá prosazovat i kandidát na středočeského hejtmana David Rath.»Zahájím územní řízení pro severní variantu okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí,«řekl Rath pro Český rozhlas 6.. Připouští,že severní trasa je o něco delší,na druhé straně se prý vyhýbá obydleným místům,je výrazně levnější a půjde rychleji dokončit.»Mohlo by se jezdit už na konci mého případného hejtmanského mandátu,«předpokládá Rath,který ozna-čil severní variantu pražského obchvatu za jednu ze svých hlavních priorit.

Dopravní odborník z ČVUT a bývalý ministr dopravy Petr Moos vidí dopady chybějícího obchvatu například v Argentinské ulici nebo v MČ Praha 6,které nahrazují tranzitní koridory. NSS zdůvodnil zrušení schválené změny územního plánu chybějícím posudkem vlivu na životní prostředí,ale i další dopravní experti tvrdí,že jde o nepodstatný prohřešek ze strany magistrátu. Jižní variantu obchvatu letos v létě podpořila i vládní komise složená z ekologů a dopraváků.»Nikdy nebudou spokojeni všichni. Jenže suchdolští obyvatelé teď doufají,že díky verdiktu soudu se do hry znovu vrátí pro ně výhodnější severní varianta okruhu. Dávám zelenou jižní variantě. Obchvat musí být blízko Praze,aby ho řidiči opravdu využívali,nebudou si přece zajíždět,«míní pražský zastupitel Pavel Ambrož (KSČM).
Se severní variantou územní plán vůbec nepočítá. Navíc proti ní vystoupilo 15 obcí Středočeského kraje. Odvolání odpůrců vydaného územního rozhodnutí na stavbu okruhu bude řešit ministerstvo pro místní rozvoj.

Další rána letišti

Do odstranění údajných nedostatků není možné vydat ani územní rozhodnutí o nové startovací a přistávací dráze. Pro ruzyňské letiště,kterému má nová dráha výrazně zvýšit kapacitu,je to letos už druhá rána. První přišla v březnu,když MŽP vrátilo letišti k přepracování dokumentaci, která hodnotila vliv nové dráhy na okolí. Zpráva prý neobsahovala důležité údaje,, z nichž by bylo možné vyhodnotit,nakolik se případným navýšením letového provozu po zprovoznění nové dráhy například zvýší hluková zátěž na severozápadě hlavního města a v obcích ve středních Čechách.

Letiště Praha přitom počítalo s tím,že by novou ranvej začalo stavět už v roce 2010 a za další dva až tři roky zde měla přistávat první letadla. Rozhodnutí soudu o tom,že pražští zastupitelé při změně územního plánu porušili zákon,může zahájení stavby odložit až o několik let. Bez nové ranveje by pražské letiště mohlo jen stěží konkurovat velkým letištím v okolních státech,jako jsou Vídeň,Berlín nebo Mnichov.

NDU z.s.,
2008-11-05
přečteno 2471x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2025 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist