Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy Registrováno: 446 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


USPECH v PS: Vláda má připravit návrh, který zajistí systémové financování veřejné dopravy

http://aktualne.centrum.cz/domaci/politika/clanek.phtml?id=630164

„Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby do 30. 4. 2009 připravila a předložila návrh legislativních změn, které zajistí dlouhodobě stabilní systémové financování veřejné dopravy,
které vedle provozních nákladů pokryje i potřebné investice do vozového parku.“

http://aktualne.centrum.cz/domaci/politika/clanek.phtml?id=630050

Plán podle Jakubkové

Poslankyni Věře Jakubkové ze Strany zelených se prozměnu nelíbí, že stát nepřehodnotil dosavadní výdaje. "Například jsme ochotni financovat výstavbu severozápadní části pražského okruhu R1 a R52, i když jsou o 12 až 15 miliard dražší, než varianty, které nebyly posouzeny," tvrdí.

Kromě toho požaduje vysvětlit, zda slibované investice do regionální dopravy nejsou pouze krytím ztráty železniční dopravy. "Ať řeknou na rovinu, jestli to tak je a jak to případně budou řešit v dalších letech. To bych považovala za protikrizové opatření," dodala poslankyně.

Ani ona jasně neřekla, zda pro vládní plán bude příští měsíc hlasovat. "V podstatě tam není žádné opatření, kvůli kterému bych řekla, že do toho nejdu. Ovšem mé výtky jsou vážné, a chci od premiéra a ministra financí slyšet, jestli je bude brát vážně," stanovila podmínky svého souhlasu.

* * * * *
Celý projev:

Poslankyně Věra Jakubková: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi prosím krátký vstup do diskuse. Zdá se, že vládní návrh protikrizového programu obsahuje opatření, která neuškodí a snad pomohou české ekonomice. Opatření byla rozdělena na legislativní a exekutivní a předpokládám, že návrhy avizovaných tří novel zákonů projednáme na březnovém zasedání Poslanecké sněmovny a tam bude prostor se k nim vyjádřit.

Vybraným opatřením, která spadají do kompetence exekutivy a která proto mohou být a jsou postupně realizována, aniž by podléhala projednání v Poslanecké sněmovně, se budu věnovat ve druhé části svého
vystoupení. Nejprve se chci pozastavit nad tím, že v materiálu, který byl předevčírem ráno poslancům rozdán do lavic, ani ve vystoupení premiéra, ministra financí a členů vlády, jsem nezaznamenala zmínku o
tom, že by vláda ve snaze zabránit plýtvání veřejnými prostředky přistoupila k inventuře a revizi plánovaných investičních akcí. Pokud by tak učinila, zcela jistě by nemohla přehlédnout tak kontroverzní
investice, že od nich dala ruce pryč i Evropská komise.

Pro ilustraci uvedu příklad z resortu dopravy. Mám na mysli dopravní stavby, u nichž bylo původně počítáno s jejich financováním z operačního programu Doprava. Tyto stavby z něj byly vyřazeny, protože
nesplňovaly podmínky stanovené pro financování z evropských zdrojů a také proto, že se tyto stavby zřejmě nepodaří zahájit do roku 2013 kvůli problémům s územní přípravou. Jedná se např. o R1, severozápadní část pražského silničního okruhu, nebo R52 spojující Brno s Vídní, u nichž Ministerstvo dopravy prosazuje trasy, které jsou např. ve střetu s ochranou přírody a jsou také výrazně dražší. Konkrétně u těchto dvou staveb bychom mohli docílit snížení nákladů na jejich stavbu minimálně
ve výši 12 - 15 mld. korun.

Mám-li věřit tomu, že vláda postupuje zodpovědně a zvažuje všechny kroky, které lze v době krize podniknout, žádám ji, aby našla odvahu a přehodnotila plánované výdaje. Minimálně stavby v harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury, který obsahuje stavby bez ladu a skladu, aniž by byla posouzena jejich potřebnost a dopady na životní prostředí.

Dále bych přivítala snahu vlády maximálně přiblížit a podrobněji představit jednotlivá exekutivní opatření, která jsou v návrhu protikrizových opatření popsána velmi obecně. Lze pochopit, že vláda chce volnou ruku, aby mohla pružně reagovat na vývoj. Ovšem na druhou misku vah by měla položit snahu získat a udržet si důvěru poslankyň a poslanců, kteří budou srozuměni s jejím konáním. Pro vysokou míru
obecnosti se tak mohu domnívat, že v bodě 3.3.4 s názvem Zvýšení výdajů na zajištění dopravní obslužnosti jde pouze o jednorázové opatření, které řeší akutní problém, ale jen pro letošek, nikoli do
budoucna. Nerozporuji opatření jako takové, to považuji za potřebné a správné, zcela jistě podpoří možnost lidí cestovat za prací, vzděláním, kulturou i rekreací. Regionální železniční dopravu objednávají kraje jako veřejnou službu a za tu službu musí platit. Je veřejným tajemstvím, že se peněz každoročně nedostává. Funguje to tak ve všech státech Evropy, nikde není regionální osobní železniční doprava soběstačná.

Oč tedy jde v opatření 3.3.4 s názvem Zvýšení výdajů na zajištění dopravní obslužnosti? Je to způsob, kterým si ministři Bendl a Kalousek dohodli nebo rozhodli dofinancovat část třímiliardové ztráty
z regionální dopravy pro rok 2009? Pokud ano, tak mi v materiálu schází recept, jak zaplatit vlaky regionální dopravy nejen v roce 2009, ale i 2010, 2011 a dalších. To bych teprve považovala za
smysluplné a účinné opatření, protože podfinancování Českých drah není důsledkem krize, ale známým, dlouhodobě neřešeným a podceňovaným problémem.

A ještě jeden příklad. Z popisu opatření uvedených v bodě 2.9 s názvem Navýšení investic dopravní infrastruktury nedokážu vyčíst, a to ani mezi řádky, kam skutečně má být podpora směrována. Co když se premiér a česká vláda inspirovali ve Francii? To by bylo dobře. V závěru loňského roku se totiž francouzská vláda rozhodla, že vydá do roku 2015 ze státního rozpočtu celkem 13 mld. eur na rozvoj železniční sítě. Prostředky pro investice chce francouzská vláda získat zavedením poplatků pro nákladní vozidla na síti národních silnic a na dosud nezpoplatněných dálnicích a z dalších poplatků. Pro železnice chtějí využít prostředky, které původně byly určeny pro výstavbu silnic a dálnic.

To já nežádám. Žádám však narovnání poměru investic do silniční a železniční dopravy při zahrnutí investic do silnic na úrovni velkých krajů a velkých měst. Žádám nápravu pokřiveného dopravního trhu
narovnáním cen za dopravní cesty u silnice a železnice.

Žádám zpoplatnění externalit u silniční dopravy, žádám zavádění moderního zabezpečovacího zařízení na železnici, žádám podporu ekologizace hromadné dopravy, podporu výstavby a obnovy železničních
vleček a výstavby logistických center. A samozřejmě obnovu železničních vozů, souprav a lokomotiv.

Francouzský kabinet k zásadní modernizaci železnice přistoupil nazákladě toho, že se stav železniční sítě v zemi stále zhoršoval a lavinovitě sebou strhával celou dopravu, logistiku a nepřímo i národní ekonomiku. Taková opatření ve vládním protikrizovém plánu nevidím, přesto, že stáří vozového parku Českých drah dosahuje v průměru 26 let a patří k nejstarším v Evropě. Znamená to, že na kolejích se pohybují i historické vozy dosahující věku 40 až 50 let. Lépe by jim to slušelo v muzeu anebo na šroťáku.

Každoročně bychom potřebovali 8 miliard na obnovu železničního vozového parku tak, abychom do roku 2020 dosáhli průměrného komfortu zemí západní Evropy. Skutečné reformy bývají často přijímány v dobách krizí. Současná ekonomická krize je tak příležitostí i pro nás nasměrovat veřejné investice tam, kde pomohou podnikání a kde jsou opravdu zapotřebí. Například do železnice a veřejné dopravy. Přeji nám, abychom tuto příležitost dokázali využít.

A ještě si dovolím přečíst návrh usnesení:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky žádá vládu, aby do 30. 4. 2009 připravila a předložila návrh legislativních změn, které zajistí dlouhodobě stabilní systémové financování veřejné dopravy,
které vedle provozních nákladů pokryje i potřebné investice do vozového parku.

Velmi vám děkuji za pozornost.

NDU z.s.,
2009-02-22
přečteno 1909x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2025 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist