Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy Registrováno: 446 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


ČR6: pořad Člověk a obec - 23. 2. - záznam pořadu

Jaké jsou možnosti samosprávy a jak může hájit zájmy svých občanů
ČRo 6 | 23.2.2009 | 21:10 | pořad: Člověk a obec

Zvukový archiv pořadu ve formátu MP3

Rozhovor o městské části Praha-Suchdol, letišti a jeho plánu na rozšíření, dálnici, vztahu městských částí k hlm. Praze.


Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý večer, vážení posluchači, začíná dnešní vydání pořadu Člověk a obec. Od mikrofonu vás zdraví a při poslechu vítá Ivana Denčevová. Jaké jsou vůbec možnosti samosprávy, co pro nás obec může udělat, když například někdo, v uvozovkách, někdo, my se dozvíme kdo, rozhoduje o něčem, co by mohlo nám náš život v obci velmi znepříjemnit? A já hned budu konkrétní. Suchdolští, tedy městská část pražská, bojuje, aby nebylo letiště. Ne snad, že by nám chtěli zrušit úplně naši Ruzyni, ale ten problém je o něco složitější. My budem hovořit nejen o tom, jaká je souvislost právě s letištěm, ale také o tom, kde vůbec je hranice toho, co samospráva udělat může a také, jak by například s námi, kteří tam žijeme, měli komunikovat, jak by měli zjišťovat naše názory, aby také měli o co svoje stanoviska opřít, byť se říká, když se nám něco nelíbí, máme zvolit jinak, ale asi se shodneme na tom, že volby máme jednou za 4 roky a těch vyhrocených situací, kdy může dojít k rozhodnutí, které bezprostředně ohrozí náš současný život, ale také budoucí, je celá řada. Takže kdybychom to nechali jenom na tom jednou za 4 roky, tak bychom se možná divili. Takže, co se děje ohledně letiště a proč suchdolští bojují právě proti těmto plánům? I o tom bude dnes řeč se starostou městské části Praha-Suchdol panem Petrem Hejlem.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Dobrý večer.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A já vám samozřejmě přeji příjemný poslech. Pane starosto, jak jste se stal starostou? Vyjma toho, že jste kandidoval v komunálních volbách a následně vás zvolilo zastupitelstvo, tak jak říká zákon o obcích.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, do komunální politiky jsem se dostal po roce 89, kooptací ještě do Národního výboru a pak jsem různě kandidoval za různé uskupení do zastupitelstva městský části a při posledních volbách jsem byl zvolen starostou.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekla bych, to jste se načekal, když jste šel do komunální politiky hned kooptací po roce 89?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, já jsem tam nešel kvůli tomu, abych dělal starostu. To vyplynulo z volebního výsledku v roce 2006.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaká je vaše původní profese?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Moje profese, jsem elektroinženýr a mám firmu na výrobu měřících přístrojů, tlakoměrné techniky.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže ryze technický obor. Když hovoříme o vůbec vaší dráze v komunální politice, v čem se domníváte, že se změnila, pokud se změnila komunální politika, pokud bychom měli posuzovat létá 90. A následující po roce 2000? Došlo podle vás k něčemu, co byste vy sám řekl, že bylo tou velkou změnou, nebo v čem je vůbec jiná?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, myslím si, že komunální politika je stále stejná. Jde o problémy běžné problémy u nás v Suchdole nebo v jakékoliv obci, městě, že není kanalizace, jsou špatné chodníky, neuklizené chodníky a podobně, podobné problémy.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to můžete ale vy.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Za to můžou komunální politici, samozřejmě.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A hlavně starosta.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Samozřejmě.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak se říká, že vždycky za všechno může starosta. Dokonce někteří říkají to velmi jadrně.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, ano, dá se to taky tak říct.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Setkáváte se s tím také?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, občas ano, občas ano.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Když budeme hovořit o Suchdole, tak než půjdeme k tomu, jaká je vůbec pozice městských částí, byť naši pravidelní posluchači si možná vzpomenou, když jsme hovořili, a už několikrát jsme se setkali nad podobným tématem, vztah městských částí a velké Prahy, jak se říká, tak jaká je vůbec městská část Praha-Suchdol?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
městská část Praha-Suchdol je to část Prahy na severozápadním okraji Prahy, u nás žije, nebo je hlášeno přes 6 300 lidí.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže můžeme říct, že jste takovou menší městskou částí.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Jsme menší městskou částí, asi pětadvacátá nebo čtyřiadvacátá v pořadí podle počtu obyvatel. Jsme na kraji Prahy, jsou tam krásné přírodní památky, Tichý údolí, Kozí hřbety.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdybychom si aspoň řekli, na kterém konci Prahy, kam se přes Suchdol jede, aby si mimopražští třeba udělali představu?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Přes nás vede komunikace směrem na Kralupy nad Vltavou a ještě v městský části se nachází krásný areál České zemědělské univerzity.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to je taková největší dominanta Suchdola?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Dá se to tak říci.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdybychom ještě si měli připodobnit, je to okrajová klidnější spíš čtvrť třeba, kde je více rodinných domů, nebo jak, jaké asi to prostředí je? To ostatně je také důležité pro naše téma v souvislosti s letištěm.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano, je to, je to převážná část je domů, je rodinných domů, je to rezidenční zástavba, obytná zástavba, nemáme tam nějaký průmyslový podnik, sklady, zatím ne.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říkáte zatím. Znamená to, že něco takového by mohlo vás potkat?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano. Toho se velmi obáváme a právě to souvisí s dvěma projekty, záměry, které vlastně městskou část ohrožují v podstatě fatálně. Jeden z nich je rozšíření letiště a druhý z nich je severozápadní segment silničního okruhu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, klasický okruh okolo Prahy?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Okolo Prahy, dálnice okolo Prahy.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže i k dálnici se dostaneme hned po letišti. Kdybychom si měli alespoň krátce říct, vy už jste zmiňoval, se Suchdol jak městská část jako obec zákon o hlavním městě Praze, který stanoví městské části, stanoví také to, co má na starosti velká, jak se říká, radnice, víme, že Praha je zároveň krajem. Takže to uspořádání je trochu jiné. Kde ale začínají a kde končí kompetence, tedy možnosti rozhodování právě městské části, poněvadž tam jsou samostatné volby, samostatná zastupitelstva a je to vlastně jako kdyby, jako kdyby říkám, samostatná obec?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, vychází to ze zákona o Praze. A to je takový kočkopes, jak jste řekla. Praha je zároveň obcí a zároveň krajem. A v mnoha, v mnohé míře je to nepřehledné.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
V čem se domníváte, že je to třeba nepřehledné, z vaší praxe, z vaší zkušenosti?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Právě třeba v té důležité části projednávání územních plánů. Tam vlastně Praha, Praha se chová jako obec a zároveň jako, jako kraj.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Co tedy můžete vy jako městská část v souvislosti s územním plánem vůbec udělat?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Prakticky je to tak, že když se vyhlásí změna územního plánu, nebo nový územní plán, tak my můžeme dávat připomínky a do teďka to bylo dělaný velmi formálně, že hlavní město s námi ty připomínky projednalo. Ale to bylo jednání na půl hodiny nebo na 2 hodiny, kde se odškrtalo, náš názor, oni nesouhlasí, a s tím se také vypořádali a takhle to, takhle to vlastně prakticky běží. Takže věcná, věcná připomínka městské části, pakli-že to hlavní město si nepřeje, tak my nemáme šanci to prosadit.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, to je první důležitá skutečnost, ke které se vrátíme právě v souvislosti nejen ze severozápadním obchvatem, ale především z letištěm. Víme, že územní plán ve stručnosti je popsání toho, co na kterém místě v obci, ve městě bude. A také víme, že právě územní plány takto bývají téměř třaskavé momenty pro to, když se schvalují. Kde bude například průmyslová zástavba, kde bude důležitá komunikace, kde bude například odpočinková zóna, kde budou stát obytné budovy a také to má svůj vlastní proces schvalování. Důležitým orgánem je zastupitelstvo, ale v tomto případě je to zastupitelstvo hlavního města Prahy. Je vaše zkušenost taková, že formální projednání vašich připomínek k územnímu plánu, který tedy nemůžete rozlišit, a to je jedna z těch kompetencí, která není u vás, byť jen v jiných obcích, v jiných městech, zcela zřejmá. Máte informace, že by i jiné městské části byly nespokojeny s tímto formálním projednání, nebo jste v tom takzvaně sami?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, ta zkušenost je i z ostatních městských částí. Hlavně tam, kde jsou nějaké problematické stavby.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A spojily jste se třeba proti zastupitelstvu hlavního města Prahy tak, abyste postupovali třeba jednotně, abyste vytvořili vůbec nějaké prostředí, že nejste spokojeni s tímto formálním projednáváním a s tím, že váš hlas není brán vážně?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, třeba v rámci projednávání připomínek nebo přípravy připomínek, tak pakli-že máme stejný problém, tak jaksi ty informace si vyměňujeme a koordinujeme, aby se vytvořila nějaká fronta nebo něco, tak na to není, není prostor a ani přitom jednání zastupitelstva hlavního města Praha nemají vlastně ty městské části možnost takto nějako razantněji vystupovat.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná, že je to také souvislost s jednacím řádem. Proč nemůžete vystoupit na zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy, abyste tam znovu všem zastupitelům sdělili, poněvadž, když se ty připomínky s vámi neprobírají, všichni zastupitelé, kteří posléze rozhodují tím, že zvedají ruku tak, či onak?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, já jsem se špatně vyjádřil. Možnost vystoupit na jednání zastupitelstva starosta má vlastně každý občan Prahy má možnost vystoupit na jednání zastupitelstva, ale tam je to rozhodováno politicky, to je připravené v klubech, jak se bude ke které té změně nebo ke kterému tomu názoru hlasovat. A například v roce 99, když se schvaloval první územní plán po revoluci hlavního města, tak otázku dálnice, o tom vůbec zastupitelé nehlasovali. V podstatě to vzali jenom na vědomí a došlo tam k takovému podrazu, že ti, co připravovali to usnesení, to jednání, tak označili ty naše připomínky jako, že jsou v nesouladu s názorem dotčeného orgánu státní správy a dostaly se právě do, do balíku připomínek, o kterých se nehlasovalo. Takže zastupitelé hlasovali o tom, jestli se má u nás změnit zahrada o rozměrech 20 krát 20 metrů na stavební parcelu, ale o tom, jestli má vést trasa přes Suchdol nebo nemá, o tom nehlasovali, jako přímo o té otázce. Jako v celém tom hlasování s tím souhlasili, samozřejmě.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Co na to říkají suchdolští, když si vás zvolili a vy jim pak máte vysvětlovat, že nejste vlastně schopni nic udělat v jejich prospěch, ať se to týká letiště, či dálničního obchvatu? Je to poměrně složitá problematika?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, my zase jsme, jsme schopni něco udělat, protože ten proces územního plánování není jenom o hlasování zastupitelstva a ty, ty změny a celý územní plán se musí připravit a když je to v rozporu s právními předpisy, třeba s hygienickými limity a podobně, ten záměr, tak pak se dá nějakým způsobem bránit a my jsme se v loňském roce v létě v září obrátili na Nejvyšší správní soud právě v té poslední změně územního plánu označované jako 1000, kterou jsme napadli a Nejvyšší správní soud nám dal zapravdu a tu změnu územního plánu zrušil právě pro nezákonnost a chybný postupy při tý přípravě.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Oč konkrétně šlo? Poněvadž vy jste to popsal změna v územním plánu, žaloba na Nejvyšší správní soud, ale abychom si udělali představu, o jakou věc šlo vůbec?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, tam šlo, v jedné věci šlo o letiště, kde již v roce 2006 Nejvyšší správní soud zrušil zase jinou změnu územního plánu, která umožňovala výstavbu, rozšíření letiště o tu paralelní dráhu, o kterou jde. Následně o dva měsíce později zastupitelstvo hlavního města, aniž by opravilo ty chyby, které před tím udělalo, které napadl ten Nejvyšší správní soud, znova tu změnu projednali a druhá věc se týkala právě té dálnice, kde do té změny, která byla jaksi projednávána řádně, tak zastupitelstvo, nebo úředníci podstrčili věci, které tam nepatřily, a ty nebyly řádně projednány a to my jsme napadli a soud nám dal zapravdu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, obrátí-li se představitelé obce na soud a ten shledá jejich argumenty oprávněnými, tak rozhodnutí zastupitelstva,můžeme zjednodušit, se ruší. Vy jste řekl: "Podstrčili úředníci, nebo někteří zastupitelé," tak teď možná některým může přeběhnout mráz po zádech, jak se to tak může stát, že úředníci něco podstrčí, zastupitelé schválí a může se jednat o zásadní a řekněme nevratné kroky. Bývá to takto?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Asi ano. Asi ano, když se to nepohlídá a nenapadne, tak, tak se to může tak stát.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Říká Petr Hejl, který je hostem dnešního pořadu Člověk a obec, starosta městské pražské části Suchdol. A my pokračujeme v našem dnešním tématu. U mikrofonu je Ivana Denčevová. Tak několikrát už zaznělo letiště, letiště, letiště. Já jsem říkala posluchačům, že vy nechcete letiště, ale že to není tak jednoduché, jak by se zdálo. Jak je to vůbec s letištěm a v čem je váš vlastně spor nebo střet a s kým vůbec, vy, jako městská část Suchdol, v uvozovkách, bojujete?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak Suchdol samozřejmě by se nám to také líbilo, kdyby bylo úplně zrušené to letiště, protože jedna dráha ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A co bychom dělali, co by dělala celá Česká republika ...

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
... jedna dráha je přes, přes Suchdol ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
... bez Ruzyně, pane starosto?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
... ale o to, o to teďka nejde. Jde o záměr rozšířit letiště o ještě jednu takzvanou paralelní dráhu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A co to má být za dráhu? To je prostě další startovací dráha pro letadlo?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano, další startovací a přistávací dráha, která by měla být postavená a na té, a to je na tom to absurdní, o jeden a půl kilometru blíž, blíž centru města. Takže provoz na téhle dráze ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
To zdůvodnění je jaké?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Zdůvodnění proč, oficielní zdůvodnění je na jedné straně snížení počtu letadel, které musí startovat nad zastavěným územím hlavního města Prahy, nad Bílou horou a Motolem a samozřejmě je to zvýšení kapacit, zvýšení kapacity toho letiště, a o to tady hlavně jde.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a proč vám se výstavba této paralelní dráhy, argumenty v její prospěch jsou poměrně srozumitelné, větší kapacita ruzyňského letiště, tak snížení zátěže nad, jak jste zmiňoval, Motolem a Bílou horou, proč vám se to nelíbí?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
No, tak právě s tou snížení té zátěže nad Bílou horou, Motolem, to je, to je podvod, protože na této dráze příčné, vedlejší se létá, když je ta hlavní dráha uzavřená, a to je v případech, když se opravuje a nebo když fouká silný boční vítr.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak jste si zjišťovali argumenty, abyste vyvrátili, že je to podvod?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, to vyplyne ze statistik, z údajů a prostě ze studia těch, těch materiálů. Bez věcných argumentů se těžko dá něco, něco dělat. A tady jediný ten případ, kdy bude uchráněna ta příčná dráha, nebude se lítat přes Bílou horu je dvakrát třeba 14 dní nebo 2 týdny v roce, když se ta hlavní dráha opravuje. Ale foukání bočního větru, nová rovnoběžná dráha s tou hlavní prostě nezmění, ten vždycky tak bude foukat.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, a proč suchdolští jsou proti této paralelní dráze?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Protože je o 1,5 kilometru blíž centru města a provoz zasáhne zastavěné území, stávající zastavěné území, kde je 100 let nebo 50 roků tam stojí, stojí rodinné domky, bytové domy a podobně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže pro představu, kolik zhruba metrů od, dejme tomu domků, kde suchdolští, kteříkoliv suchdolští bydlí, by byla dráha pro vzlétání a přistávání letadel? Abychom si to tak trochu představili.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Přímo nad nima, přímo nad nima a dokonce přímo nad středem toho areálu České zemědělské univerzity, kde studuje 20 tisíc studentů.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže tam by vzlétávala letadla?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tam by vzlétávala nebo spíše přistávala letadla nad tím.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A přímo na námi znamená kolik tak metrů? Já se, abych měla představu, kolik tak zhruba, když bude člověk měřit 180 centimetrů, tak jak vysoko asi nad ním?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, zhruba při přistání je to, je to mezi 600 a 800 metry a při startu je to přes kilometr.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže u vyšších domů to je poměrně, poměrně blízko nad vlastně horizontem?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
No, tak je to, je to blízko, je to vidět už pěkně to letadlo.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaký je to třeba hluk? K čemu bychom to mohli přirovnat?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, hluk je jako když vám, jestli bydlíte v rodinném domku, tak když vám soused zapne, zapne sekačku na trávu a vy sedíte na zahradní sedačce a opalujete se třebas, tak to je takový hluk.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže, když jste se dozvěděli, tak jste informovali vaše občany, obyvatele a jaká byla reakce?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, odmítavá. Povětšině odmítavá. Protože je to, je to skutečně absurdní, aby, aby ta zátěž byla nad, nad celých Suchdolem. Ale ono jedna věc je hluková zátěž a další ty, ty vlivy jsou, ono by se mělo vyhlásit takzvané ochranné hlukové pásmo, a to je oblast kolem letiště, kde nebudou dodržovány hygienické limity. A to má taky třeba vliv na cenu nemovitostí, nakládání s nemovitostmi, v tomto ochranném hlukovém pásmu se nebude moci stavět bytová výstavba, a to je právě to, čeho se obáváme, že když tam bude ta plocha, tak tam budou logistická centra, sklady a podobné věci.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže místním by poklesla cena jejich nemovitostí, také můžeme říci. Zřejmě už by vlastně se Suchdol by nebyl tou v dobrém slova smyslu rezidenční adresou?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A znamenalo by to také podle vašeho názoru i jistý útlum rozvoje této městské části?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Absolutně, absolutní rozvoj, omezení rozvoje právě té, té bytové zástavby, která tam teďka jaksi z 95 procent rezidenční zástavby. Mohlo by se to, mohly se tam stavět právě jenom ty logistické centra a sklady.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Protiargument toho, kdo byl na druhé straně, domnívám se, by zněl: "Kapacita Ruzyně je potřeba, aby došlo k jejímu navýšení. To znamená, vy nechcete suchdolští, aby ta paralelní dráha byla ve vaší blízkosti, tak kde ji máme postavit?"

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak určitě je absurdní stavět dráhu blíž městu, hlavnímu městu, který omezí, to se nejedná jenom o Suchdole, je to Lysolají, Nebošice a na druhé straně třeba Hostivice. Omezí to rozvoj této oblasti a zvětšování kapacity, to je, to je taky otázka. Už v současné době je 30 procent letů, kdy jsou jaksi tranzitní lety, ty lidi, co přilítnou na pražský letiště, tak vystoupí, dají si možná za 150 korun jedno pivo nebo kafe na letišti a jiným letadlem odlítnou někam do Drážďan, do Berlína, čili to vůbec jaksi s životem České republiky nebo Prahy nesouvisí.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaký je, můžeme říci, ten hlavní důvod podle vašeho názoru rozšíření letiště, kdy vy říkáte argumenty, které jsou v rozporu?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, pro rozšíření letiště prosazuje třeba vláda a ta má záměr letiště privatizovat, takže samozřejmě je to pochopitelné, pakli-že letiště bude moci zvyšovat svoji kapacitu, je to dobrý prodejní artikl.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže proti vám je na jedné straně, řekněme, zastupitelstvo hlavního města Prahy v souvislosti s územním plánem, který schválilo, teď jste zmínil vládu, která má zájem o rozšíření letiště. Kdo je jaksi proti vám ještě, proti suchdolským, případně těm dalším, jak jste zmiňoval městským částem? Postupujete nějak koordinovaně s těmi dalšími městskými částmi, kterých se to také dotýká, které jste teď zmiňoval?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
V zásadě postupujeme. Ano.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak přesto, dejme tomu, 3, 4, 5 menších městských částí a proti nim, jak už jsem říkala hlavní město Praha, zastupitelstvo vláda, kdo ještě je proti vám?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak já myslím, že to stačí.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Že to stačí? Že to stačí? Jaké jsou možnosti samosprávy, aby chránila své občany a chránila z důvodu, které jste zmiňoval, obec, kterou reprezentujete?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, pakli-že se má nějakým, má nějaký projekt realizovat, tak musí splňovat zákon, musí splňovat hygienické limity a podobně a tady, tady to nesplňuje, takže my musíme bránit to, to území, ten projekt by zasáhl výrazně do našeho, do našeho života.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Oponent by řekl, to tak je, a hovoříme o veřejným zájmu, to je takové kouzelné slovo, veřejný zájem. Přesto, jaké jsou vaše konkrétní kroky? Vy jste například zmiňoval i podání žalob u Nejvyššího správního soudu, tak co vlastně konkrétně, vyjma toho, že například budete psát dopisy, když to zjednodušuji, budete vyvrace argumentačně, co ještě můžete udělat vlastně, kde končí hranice vašich možností?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, třeba očekáváme dopracovanou EIU, dopracovaný posudek vlivu jako projekt vlivu stavby na životní prostředí, který letiště mělo za úkol připravit, kde se bude moci veřejnost a městské části a každý vyjádřit k tomu a ministerstvo životního prostředí na základě těchto vyjádření a dalších posudků vydá stanovisko, jestli ten projekt je v souladu s životním prostředím.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
S požadavky?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
S životním prostředí nebo není. A tak samozřejmě můžeme jaksi argumentovat v těch procesech, které probíhají, změny územního plánu a podobně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Podali jste ještě nějakou další soudní žalobu?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, organizovali spolu, organizovali jsme žalobu k Ústavnímu soudu na zákon o letišti, který právě prohlašuje, že to je veřejný zájem.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak jste argumentoval a jak takové podání k Ústavnímu soudu, které není ve vaší kompetenci, vůbec probíhá?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tak, my jsme volili cestu oslovení skupiny senátorů, která má tuto iniciativu a může podat žalobu k Ústavnímu soudu a podařilo se nám těmi věcnými argumenty je, je přesvědčit, že se podepsali pod tu žádost.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdy očekáváte jednání, či případně rozhodnutí Ústavního soudu, pokud se dá takto předvídat?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Nevím, nevím, nevím, nemám zprávu.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže to je další z možností, jak samospráva může se bránit proti rozhodnutí, které se dotýká. Jak mimochodem v zákoně je definován veřejný zájem právě letiště?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
No, tam je to poměrně jednoduše, to je tak na stránku a půl zákon, že, že výstavba té paralelní dráhy je ve veřejném zájmu a právě tady, že to zasahuje do, do stávající zástavby, do, do zástavby, kde žije spoustu tisíc lidí a vlastně je to na jejich úkor a při prodeji třebas toho letiště, tak možná Praha dostane 30 procent akcií nebo peníze za akcie, ale ti občané, městská část z toho nedostane ani korunu. Takže pakli-že je to veřejný zájem, dobře, tak ať nás vykoupí, ať nám každýmu dají několik těch milionů za ty naše vily, co tam ...

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy si koupíte jiné vily.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
... ať se někam přestěhujem, ať to mají vyklizený a nebudou mít s tím problémy a ne na náš úkor prostě, aby nějaký se někdo obohacoval.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, abychom ještě alespoň krátce vysvětlili posluchačům, poněvadž jsme zmiňovali jak letiště, tak také severozápadní obchvat. Mě se tak zdá, že vy v tom Suchdole vlastně tak jako máte opravdu, řekla bych, o komplikace postaráno. Nejenom ty chodníky, školy, kanalizace, obvyklé starosti, nepořádek na ulicích, ale vlastně bojovat proti vládě, bojovat proti velké radnici, bojovat proti obchvatu, tak to máte, pane starosto, pro to, abyste asi neměl klidné dny.

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano, je to, je to o zábavu postaráno. S obchvatem je to, je to tak, že tady jsou dvě varianty. Jedna, která vede přes zastavěné území, přes Suchdol, Dolní Chabry a severní varianta, která vede mezi obcemi středočeského kraje. Je doporučena právě tím posudkem nebo stanoviskem vlivu stavby na životní prostředí, ale je vlastně prosazována na území Prahy právě zase kvůli pozemkům a ceně pozemků a podobně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Že by u vás v Suchdole byly levnější pozemky na výkup než právě mezi těmi obcemi ve středních Čechách? Tak Praha volí tuto variantu?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Naopak, naopak, to je záměr, aby to bylo co nejdražší. Ona ta jižní varianta, její výstavba je o 8 nebo o 10 miliard dražší, a to je taky záměr, aby se vylilo více betonu a podobně.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Chcete říct, pane starosto, že my záměrně chceme stavět výrazně dražší stavby, než ty levnější a efektivnější? Že by to potvrzovalo to tvrzení, že my jsme na neblahém žebříčku prvenství, co se týče nejdražší ceny za kilometr silnic a kilometr dálnic?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Tahle stavba tohle tvrzení potvrzuje a minulé vedení ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic záměrně vlastně tohle prosazují.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Zase máte stejnou cestu, možností jenom územní plán, případně soudní napadení?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano. Ano a tady ještě jedna spolupráce, třeba s Evropskou unií.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
I touto cestou jdete?

Petr HEJL, starosta Prahy-Suchdol
--------------------
Ano.

Ivana DENČEVOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tím končí dnešní vydání pořadu Člověk a obec o tom, jaké vůbec jsou možnosti samosprávy a jak může hájit zájmy svých občanů, kteří v dané obci žijí. Hostem dnešního pořadu byl starosta městské části Praha-Suchdol pan Petr Hejl a od mikrofonu se s vámi loučí a na slyšenou těší Ivana Denčevová. Technicky spolupracovala Jitka Procházková a Dana Pohnánová.

Zvukový archiv pořadu ve formátu MP3

NDU z.s.,
2009-02-22
přečteno 2465x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2025 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist