Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy Registrováno: 446 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


Ekonom: Až do Strakovky vstoupí řezník

Ekonom 10/9/2009, J. Pšenička

Dokud se staré i některé nové politické strany bez ohledu na vývoj veřejných financí odvažují bez skrupulí hovořit o jistotách a prosperitě, k ponoření země na pomyslné dno patrně ještě malý kousek zbývá.
Ale už brzy ucítíme tvrdý náraz. Topolánek s Paroubkem vedou národ do temných hlubin naprosto spolehlivě.

Ale co bude potom? Kdo, kdy a jak zajistí návrat nad hladinu, když kyslíku se už teď proklatě nedostává? Snad se najde nějaký akční hrdina, který dokáže přesvědčivě zformulovat jediný možný program návratu: Krev, pot a slzy.

Varování před katastrofálními následky přichází ze všech stran, ale ti, kteří zůstávají u kormidla, mají uši zalité voskem. Ministr financí Eduard Janota proto předkládá ke schválení "jediný politicky schůdný" rozpočet na rok 2010 s astronomickým schodkem 231 miliard korun. Jeho volání po úsporách a po mírném zvýšení DPH, spotřebních daní a daně z nemovitosti je házením hrachu na zeď.

Před pravdou ale neutečeš. Ti politici, kterým ještě zůstalo alespoň stopové množství zdravého rozumu, by se už nyní měli pomalu začít připravovat na krizové řízení státu. Jestli netuší, jak do toho, ať zajdou za nejbližším řezníkem, a ten jim poradí, kterak rozeznat kvalitní maso od partií, jež patří do kafilerie.
Nadcházející tvrdé období se rozhodně nebude týkat jen zvyšování daní a snižování platů státních zaměstnanců. Bude třeba znovu přehodnotit některé nákladné projekty, kvůli kterým se už mnozí činitelé chvějí nedočkavostí, jak si před zraky kamer kladívkem zaťukají na základní kámen.

Ukázkové příměry lze použít z oblasti dopravy. Nepochybně by znovu měla přijít na přetřes výstavba severozápadního segmentu silničního okruhu kolem hlavního města. Jestliže některé aktuální studie hovoří o tom, že pražskými politiky preferovaná jižní varianta přes Suchdol bude o 12 miliard dražší, než kolik by stála severní procházející převážně neobydlenou krajinou, nelze všechny argumenty odbýt pouze tím, že jižní varianta je už deset let zanesena v územním plánu. Žádný územní plán nikdy nebyl písmem svatým, pro by měl být teď?

Podobně je to i na jižní Moravě s rychlostní komunikací R52 z Pohořelic přes Mikulov k rakouským hranicím. Mnozí experti, občanské iniciativy i Nejvyšší kontrolní úřad potřebu této autostrády zásadním způsobem zpochybňují a upřednostňují alternativní propojení s jižními sousedy u Břeclavi, které by údajně bylo až o 30 miliard levnější a z hlediska intenzity dopravy daleko naléhavější.

Třicet miliard je dost velká částka na to, aby nad ní právě dnes mohl někdo furiantsky mávnout rukou. Není přece možné preferovat variantu, která není prokazatelně nejlevnější a nejefektivnější. I ve státní sféře se konečně musí zabydlet výraz "low cost". Ve výčtu projektů je možné pokračovat.

Těžko bude možné v nastalé ekonomické situaci akceptovat, aby na pražské ruzyňské letiště bylo souběžně budováno metro a železniční rychlodráha. Ještě loni bychom si tento luxus možná dovolit mohli, v nejbližších letech nikoliv. Na samotném letišti, dosud státem vlastněném, se ukazuje jako daleko méně naléhavá potřeba výstavby nové ranveje, jelikož počet cestujících dramaticky poklesl a ve Vodochodech má vzniknout konkurenční airport.

V každém resortu nalezneme hned několik podobných kontroverzních projektů, u nichž hledisko finanční bude muset být zvažováno daleko důkladněji než dříve. Týká se to třeba státních maturit připravovaných ministerstvem školství, jinou dimenzi získávají i diskuse o možné výstavbě zcela nové Národní knihovny.
Nastala zcela jiná doba a žádný projekt nemůže požívat výsad posvátné krávy, na níž nelze vztáhnout ruku. Ty životaschopnější mohou jít dočasně do mrazicího boxu, mnohé jiné skončí mezi zdechlinami.

Jiří Pšenička
redaktor týdeníku Ekonom

NDU z.s.,
2009-09-17
přečteno 2047x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2025 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist