Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
 HledatMapa stránek
Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím Nad Drahaňským údolím, z.s.
U jízdárny 1136/7
184 00 Praha - Dolní Chabry
O problému | 10 důvodů | Jak pomoci? | UR 518-519 | Petice za rozumné řešení okruhu kolem Prahy Registrováno: 446 uživatelů.

TÉMA

Silniční okruh Silniční okruh

Paralelní dráha Paralelní dráha

Elektrárna Čimice Elektrárna Čimice

Centrum Palmovka Centrum Palmovka

Krajina a příroda Krajina a příroda

Územní plánování Územní plánování

Občanská sdružení Občanská sdružení

Ostatní Ostatní

Zprávy odjinud Zprávy odjinud

RUBRIKY

Aktuality Aktuality

Akce Akce

Monitoring médií Monitoring médií

Tiskové zprávy Tiskové zprávy

Otevřené dopisy Otevřené dopisy

Dokumenty Dokumenty

Dopisy občanů Dopisy občanů

Letáky Letáky

Mapy - plány Mapy - plány

Petice Petice

Legislativa Legislativa

Odkazy Odkazy

Fotografie Fotografie

Video Video

Dokumenty o.s. Nad Drahaňským údolím Sdružení NDÚ


MF Dnes: Rath prosazuje severní, Praha jižní okruh

Mladá fronta DNES | 30.10.2009 | rubrika: Střední Čechy | strana: 1 | autor: PETR ŠVEC, MARTINA KLAPALOVÁ

Praha - Středočeský hejtman David Rath se pustil do boje o severní trasu dálničního okruhu kolem Prahy. Kraj prý již pracuje na projektu dálnice, která by byla dále od hranic metropole. Přestože se zatím zdá, že o přípravě projektu neví ani jeho kolegové z krajské rady, mohou být Rathovy kroky pro budoucnost Pražského okruhu velmi významné.

Dosud totiž existoval projekt pouze na jižní variantu okruhu, vedoucí přes Suchdol. Oponenti sice o severní trase, vedoucí kolem středočeských Velkých Přílep, hovořili, ale nemohli se opřít o konkrétní údaje. Jejich návrh byl, co se týče příprav, ve srovnání s jižní variantou pouze čárou na mapě.

Desítky milionů korun za projekt si nikdo nemohl dovolit zaplatit z vlastní kapsy. Nebylo tak možné věrohodně srovnat cenu obou staveb, natožpak dopady na přírodu či životy obyvatel.


Rath již připravuje projekt Rath by tak mohl srovnání umožnit a tím udělat definitivní tečku za nekonečnými dohady o tom, kudy by měla dálnice vlastně vést.

Jižní variantu prosazuje hlavní město, ministerstvo dopravy a stálo za ní i bývalé středočeské vedení v čele s Petrem Bendlem.

Zastánci konkurenčního návrhu jsou zejména mezi obyvateli Suchdola a také ji podporují mnohá občanská sdružení.

Rath uvažuje, že by okruh vedl ještě kousek severněji, než navrhují suchdolští obyvatelé.
Pokračování na str. B2


Pokud se obě strany nedohodnou, může se stát, že budou dvě dálnice kolem hlavního města

Pokračování ze str. B1
Dálnice by se odpojila od slánské rychlostní silnice, minula by Tuchoměřice a Velké Přílepy, pak by na sever od Libčic překonala Vltavu a u Vodochod se napojila na dálnici D8.

Suchdolští navrhovali menší oblouk, přičemž by dálnice překonala Vltavu jižně od Libčic. „Středočeský kraj již zpracovává možnou trasu čtyřproudé rychlostní silnice, která by přemostila Vltavu mezi Kralupy a Libčicemi nad Vltavou,“ potvrdil Rath.


Obce nadšené nejsou Otázkou ale je, jestli by tato varianta ulevila Praze od aut. Ta nyní bez existence obchvatu ucpávají Evropskou ulici, uliciMilady Horákové či Veletržní a V Holešovičkách.

Je také zřejmé, že středočeské obce, kolem nichž by nová dálnice vedla, nebudou nadšené. „Pro nás je prioritní vyřešení pražské dopravy, takže volíme jižní variantu. Severní nic nevyřeší, protože už je od Prahy daleko,“ míní starosta Klecan Ivo Kurhajec.

To si myslí i hlavní město. „Čím by byla dálnice dále od centra, tím méně by pomáhala. Řidičům by se nevyplatilo po ní jezdit,“ argumentoval před časem pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner(ODS).

Za pravdu mu dává i děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, který je rovněž přívržencem jižní varianty. Nutno dodat, že s dálnicí přes Suchdol se počítá již od první republiky. To dokazuje i pohled na čtvrť z letadla. Zástavba je zde rozdělena pásmem, kde jsou jen pole a zahrádkářská kolonie. Právě tudy má dálnice vést. Přesněji řečeno – pod tímto prostorem, protože se zde počítá s tunelem.

Je také jasné, že kdyby se severní trasa ukázala jako výhodnější a nakonec by s ní souhlasila i Praha a ministerstvo dopravy, začala by se stavět mnohem později než silnice přes Suchdol. Ta má nyní totiž již zelenou, i když se očekává další odvolání Suchdola proti změně územního plánu u Nejvyššího správního soudu. Zdržení by bylo nejméně osmnáct měsíců.

Mohou být dvě dálnice „Úsek v okolí Kralup je už o kousek dál, zde je již územní rozhodnutí a stavba má již zpracovanou studii, jaký bude mít vliv na životní prostředí,“ sdělila mluvčí kraje Berill Mascheková. Možné je nakonec ovšem i to, že budou stát obě dálnice zároveň, pokud se Praha se Středočeským krajem nedohodnou.
Obě trasy se pokusilo před dvěma lety porovnat pouze ministerstvo dopravy. Studie, kterou pro ně vypracovala společnost Mott MacDonald, ukázala, že by severní varianta mohla být levnější o 4 miliardy korun. Posuzovala se ale varianta, kterou navrhl Suchdol.

Jak MF DNES na začátku týdne již informovala, Rathovy plány poněkud zaskočily jeho kolegy v krajské radě. „Je to úplně nová informace a blíží se to takzvanému velkému aglomeračnímu okruhu, o kterém se už několik let hovoří. Ale nic takového jsme neprojednávali,“ reagoval hejtmanův náměstek pro dopravu Robin Povšík.


Regionální mutace| Mladá fronta DNES - střední čechy (střed)

NDU z.s.,
2009-10-30
přečteno 2219x

[Zpět]

UŽIVATEL

Uživatel: Heslo:


Občanské sdružení Nad Drahaňským údolím

Facebook-občanského sdružení Nad Drahaňským údolím
MČ Dolní Chabry-Oficiální stránky MČ Dolní Chabry
MČ Suchdol-Oficiální stránky MČ Suchdol
Nerwy.cz-NeRWY / Ne letecký hluk na severu Prahy
Zeleni-Strana zelených v Praze 8
Praguewatch.cz-Praha pod lupou
Hlavní stránka | Registrace uživatele | Stanovy spolku | O nás | Kontakt
Copyright©2025 Hana Francová - FlexyWEB TOPlist