TÉMA
RUBRIKY
Hospodářské noviny | 11.1.2010 | rubrika: Česko | strana: 4 | autor: Petr WeikertDopravaTřicetimiliardová stavba severozápadní části pražského obchvatu nabírá zpoždění. Trvat může i několik let. Nejvyšší správní soud totiž zrušil část změny územního plánu Prahy, která okruh upravovala.Praha naplánovala severozápadní část obchvatu na trase, proti níž protestují zástupci radnic v Dolních Chabrech či Suchdolu. Změnou územního plánu navíc zvětšila některé mimoúrovňové křižovatky nebo rozšířila část obchvatu o jeden pruh. A když napadli odpůrci tyto změny u soudu, uspěli. „Dokud Praha nevyřídí všechny dokumenty a nevydá územní rozhodnutí, nemůžeme začít vykupovat pozemky,“ říká mluvčí ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Vykupovat se přitom mohlo začít už letos. A po obchvatu měli první řidiči vyjet na podzim roku 2012.
Vše zkomplikovalo čtvrteční rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Magistrát podle něj udělal chybu, když nezdůvodnil, proč změnu územního plánu nenechal projít evropskými posudky vlivu na životní prostředí (SEA). Tato drobnost znamenala zrušení části změny plánu a může stavbu zdržet i o několik let. „Vnímáme to jako úspěch,“ řekl starosta Suchdola Petr Hejl. Praha má teď na výběr. Buď začne zpracovávat náročné evropské posudky ohledně životního prostředí, nebo jen přidá ke změnám územního plánu argumentaci, proč evropské posudky ignoruje. Jejich zpracování protáhne stavbu o více než rok, alespoň tak dlouho obvykle vyřízení všech dokumentů trvá.
Druhý, jednodušší způsob bude ve výsledku také znamenat zdržení. „Pokud magistrát jen vysvětlí, proč neposuzoval vliv na životní prostředí, budeme se soudně bránit. Budeme chtít dosáhnout toho, aby soud uznal, že vliv na životní prostředí musí být posouzen,“ říká starosta Hejl.Rozhodnutí soudu chce navíc Suchdol využít v dalších sporech, které ohledně obchvatu vede. Má mu pomoci, aby stavbu zablokoval nadobro.Praha ovšem výsledek soudu vnímá také jako svůj úspěch. Hrozilo totiž, že soud odmítne všechny změny územního plánu, tedy i vysočanskou radiálu, obchvat Zličína či trasy biokoridorů. V minulosti už to soud jednou udělal.
„Jediné pochybení, které ve 24 stránkách žaloby u soudu našli, bylo to, že nebylo dobře zdůvodněno, proč se nedělá řízení SEA,“ řekla o suchdolském obchvatu ředitelka magistrátního odboru územního plánu Jitka Cvetlerová. Město se teď podle ní bude muset rozhodnout, jestli bude změny týkající se okruhu znovu schvalovat.
Dotčené městské části Suchdol, Lysolaje a Dolní Chabry chtějí okruh vést severněji přes Řež.Takzvanou severní variantu podporuje i středočeský hejtman David Rath (ČSSD). Jeho předchůdce Petr Bendl (ODS) naopak proti severní trase vystupoval, schvalování aktualizovaného územního plánu by podle něj stavbu prodloužilo o osm až deset let.
NDU z.s., 2010-01-11přečteno 2471x
[Zpět]
UŽIVATEL