TÉMA
RUBRIKY
Právo | 16.2.2010 | rubrika: Praha - Střední Čechy | strana: 10 | autor: Petr Janiš
Nové nařízení u nových silnic navrhuje noční limit až 60 dB * Snížila by se tak možnost obrany před výstavbou
Hluková zátěž z pozemní dopravy má vliv na lidské zdraví. Přesto se jedná o novém nařízení vlády, které by limity zvýšilo, v noci výjimečně až o 10 dB. Vláda o věci může rozhodnout až za půl roku.
Lidé, kteří proti dopravním stavbám bojují, si stěžují, že se sleduje každá odděleně.„Expozice hluku obecně zvyšuje zdravotní rizika, která jsou důsledkem zvýšeného stresu," stojí v materiálu, který má Právo k dispozici. Své připomínky k němu vznesli zatím odborníci. Podle textu byly z působení hluku pozemní dopravy na člověka získány omezené důkazy „pouze pro kardiovaskulární choroby, konkrétně infarkt myokardu a ostatní ischemické choroby srdeční". „Je prokázáno, že hluk nad 55 dB škodí zdraví," řekla Právu Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou.
Josef Novák z firmy Akustika Praha, která návrh pro ministerstvo zdravotnictví připravovala, Právu řekl, že případné zvýšení limitu se netýká vnitřku staveb. Zde má zůstat hladina 40 dB ve dne a 30 dB v noci. Dvojnásobek - 60 dB - má být podle něho výjimečný a týkat se jen vnějšího prostředí a nových staveb. „Okruh lze nakreslit jen tam, kde nikdo nebydlí, ale ukazuje se, že je to neprojednatelné, protože vždy je někde pár domů, které nesouhlasí," řekl Právu Novák. Podle něho by hygienici dopravním stavbám mohli udělit výjimku v případě, že by „byly vyčerpány všechny možnosti ochrany, protihlukové clony, úpravy povrchů vozovek".
Podle Nováka by se to mohlo týkat například uvažované stavby vnitřního městského okruhu mezi Pelc-Tyrolkou a Štěrboholskou radiálou. Nové nařízení vlády by mohlo zvrátit i vývoj u stavby Pražského okruhu u Běchovic, kde kvůli hluku ministerstvo zdravotnictví nedávno magistrátu vrátilo územní rozhodnutí.
Petra Šubrtová z běchovického sdružení Zdravé životní prostředí Právu řekla, že především u deset metrů vysoké mimoúrovňové křižovatky Dubeč v blízkosti domů nelze snížit hluk. Vedle toho se má v blízkosti běchovických domů rozšiřovat Českobrodská výpadovka a budovat nová vysokorychlostní železniční trať na Brno a Bratislavu. „Každá stavba má vlastní hlukovou studii. Výsledky nikdo nesčítá," uvedla Šubrtová, podle níž uvažovaná stavba okruhu přivede tranzitní dopravu mj. na Černý Most.
Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví není osud nového vládního nařízení, o které se bojovalo i v parlamentu, jasný. Vláda o něm může jednat až za půl roku. Nejprve musí nastat vnější připomínkové řízení. „Může to trvat tři měsíce i déle, pak to půjde do Legislativní rady vlády a až pak do vlády," řekl Právu Sršeň.
Každá stavba má vlastní hlukovou studii. Výsledky nikdo nesčítá Petra Šubrtová, Zdravé životní prostředí
Foto popis| Míra hluku na třídě 5. května je i přes snížení rychlosti zatím neřešitelná.Foto autor| Foto PRÁVO - Petr Janiš
Regionální mutace| Právo - Praha
NDU z.s., 2010-02-20přečteno 2524x
[Zpět]
UŽIVATEL