TÉMA
RUBRIKY
Vážení,
podklady, vstupní informace a dokumenty procesu EIA na stavby Silničního okruhu kolem Prahy, úseky SOKP 511, 518 a 519 jsou nejméně 15 let staré a tudíž vesměs zcela neaktuální. Např. odhady/výpočty dopravních intenzit se od té doby zvýšily i o stovky % (základní vstup pro hlukové/rozptylové studie)! Došlo ke změnám v území - např. vyhlášení EVL Natura 2000 (+++viz pozn. dole), na řadě míst vznikla nová bytová výstavba. Od r. 2000 - 2002 se změnily předpisy - stavební, o ochraně ŽP, hygienické limity (několikrát se novelizoval zákon o ochraně ovzduší, měnily se hlukové limity apod.). Podle z. č. 244/1992 Sb. se nehodnotily dopady záměru na lidské zdraví (HIA), což je jeden ze zcela zásadních nedostatků v případě dálničního okruhu vedeného obytnou zástavbou.
V důsledku salámové metody při přípravě a posuzování staveb nebyly řádně posouzeny vlivy staveb souvisejících (např. minimální provázanost dokumentací EIA pro stavbu SOKP 511 a na ni přímo navazující stavbu I/12 R1-Úvaly (tato má rovněž stanovisko EIA dle z. č. 244/1992 Sb. - stejný problém) . Proto vidíme jako zcela nepřijatelné, aby závěry procesů EIA , které jsou dnes pro svou zásadní neaktuálnost v přímém rozporu s principy materiální pravdy, byly jen jaksi potvrzovány a stanoviska MŽP formálně verifikována, aniž by proběhla nová řádná vyhodnocení EIA podle současné legislativy.
Dokumentace a posudky EIA k výše vyjmenovaným stavbám navíc vůbec neexistují v elektronické podobě, což již řadu let velmi silně komplikuje občanům dotčených území se s nimi seznámit a k jejich obsahu se vyjadřovat, proto ani toto vyjádření není podrobnější. Existuje pouze omezený počet výtisků těchto materiálů, v minulosti byly dostupné alespoň ve veřejné knihovně MŽP, po jejím zrušení lze o nahlédnutí žádat v archivu MŽP, což rozhodně není přijatelný způsob jak se s dotyčnou dokumentací a posudkem může seznámit širší veřejnost. S ohledem na stáří dokumentací a posudků lze říci, že jejich obsah z minulosti zná a může jej komentovat skutečně jen nepatrná část dotčené veřejnosti, což je s ohledem na význam těchto staveb a jejich dopady na životní prostředí rovněž nepřijatelné.
Žádáme u těchto staveb (celé nedokončené části okruhu Prahy) nové kompletní posouzení v procesu EIA, včetně posouzení variant těchto staveb. V roce 2014 ministerstvo dopravy nechalo zpracovat vyhledávací studii na trasu dokončení SOKP Středočeským krajem. Žádáme, aby trasa vzešlá z této vyhledávací studie (tzv. Regionální) byla zahrnuta do posuzování jako variantní řešení.
Do přílohy přidáváme text dokumentující historii přípravy SOKP a rovněž mapu, na níž je zjevné, jak se Praha rozrůstala, zatímco plán na okruh to nereflektoval, což vedlo k současné absurdní situaci, kdy je bez veřejné diskuze prosazována silně zastaralá varianta, nyní vedená skrz Prahu.
Za občanské spolky sdružené v „Iniciativě za rozumný okruh Prahy"
Ing. Jaroslav Korf, Nad Draháňským údolím, z.s.
JUDr. Petra Šubrtová, Zdravé životní prostředí, z.s.
+++ Pozn.: V r. 2007 byla v rámci Natura 2000 vyhlášena EVL „Kaňon Vltavy u Sedlce". Tato lokalita byla nicméně účelově, bez jakékoliv opory v odborné přírodovědecké argumentaci, přerušena v šíři cca 50 m právě pro průchod předmostí a mostního tělesa v úseku 518/519 SOKP.
Přílohy:
NDU z.s., 2016-02-24přečteno 2909x
[Zpět]
UŽIVATEL